La Comunitat Educativa
L'Entitat titular, els professors, els alumnes, els pares i mares, els tutors legals, el personal d'administració i serveis i el personal col·laborador, constitueixen la comunitat educativa. En aquesta línia, la integració plena i la participació en la vida de la comunitat educativa és un element d'identificació amb el Caràcter propi. Un projecte que serà viable i estimulant a l'escola si compta amb la confiança i la col·laboració del major nombre possible de persones.
Aspirem al fet que la comunitat educativa arribi a constituir-se en autèntica comunitat cristiana, que es caracteritza per una responsabilitat activa en l'opció per un projecte d'home segons l'Evangeli i segons la nostra identitat agustiniana.
Desitgem que la comunitat educativa participi responsablement en els òrgans col·legiats que s'estableixin.
Cuidem amb cura les relacions interpersonals entre comunitat religiosa, família, professors, educadors, alumnes i personal col·laborador, com a mitjà bàsic per a l'eficàcia de la nostra tasca educativa i signe de "responsabilitats compartides". «L'escola catòlica, inspirant el seu Projecte educatiu en la comunió eclesial i en la civilització de l'amor, pot contribuir en bona mesura a il·luminar les ments de molts de manera que siguin realment homes nous i artífexs d'una nova humanitat»
Coneix el nostre personal
Entitat Titular
- L'Entitat titular d'un Centre és la persona física o jurídica que té la propietat de la institució docent i assumeix els drets i deures que emanen de la relació amb les administracions, així com els aspectes contractuals amb tot el personal col·laborador. En el nostre cas, l'entitat titular és l'institut religiós agustinià -masculí o femení- que dona suport cada centre educatiu. L'Entitat titular representa l'òrgan màxim de decissió dels centres.
- Estableix la identitat del Centre i garanteix els principis que defineixen el tipus d'educació que s'ofereix i els criteris d'actuació que permeten que aquest es realitzi.
- Selecciona el professorat i d'altres educadors col·laboradors, promou l'acció educativa global del Centre, accepta la responsabilitat última davant la societat i afavoreix un clima de participació escolar que possibiliti la col·laboració i la corresponsabilitat.
- Vetlla per l'harmonia entre els diferents estaments i òrgans de govern, estimula la coherència i la qualitat de l'educació en un clima de llibertat responsable.
- Assumeix aquells drets i deures que dimanen de les relacions contractuals amb el personal i l'Administració.
Professors i professores
L'Església lloa com «bella i de gran responsabilitat la vocació de tots els que, ajudant els pares en el compliment del seu deure i en nom de la comunitat humana, exerceixen la funció d'educar a les escoles». Sant Agustí demana als professors que s'uneixin als seus alumnes amb amor fratern, patern i matern alhora (cf. La Catequesi a principiants 12, 17). «Pocs catòlics tan qualificats com l'educador per aconseguir la fi de l'evangelització, que és l'encarnació del missatge cristià en la vida de l'home».
Són part fonamental de la comunitat educativa. Es responsabilitzen d'una manera directa de promoure i animar:
- L'acció educativa global del Centre en coherència amb el Caràcter propi.
- La participació a través dels òrgans unipersonals i col·legiats de què formen part.
- La col·laboració coordinada amb els altres membres de la comunitat educativa.
- L'actualització, mitjançant una formació permanent, per aconseguir l'educació integral dels alumnes.
Alumnes
La matriculació en els nostres centres els obliga a respectar el seu Caràcter propi, així com a col·laborar en el Projecte educatiu.
Són els veritables protagonistes de la seva pròpia educació i participen, gradual i responsablement, en el desenvolupament i creixement de la comunitat educativa. És ja tradició que els professors, "acabats els estudis dels alumnes, continuin atenent-amb els seus consells, amb la seva amistat i fins i tot amb la institució d'associacions especials plenes d'esperit eclesial".
Tenen dret a que l'activitat escolar els ofereixi ocasions de créixer i madurar en tots els aspectes de la seva personalitat.
Es solidaritzen amb els ideals, l'estil i el Projecte educatiu, i intervenen individual, col·lectiva i associativament en la vida escolar segons la seva capacitat, assumint els seus drets i obligacions.
Pares, mares o tutors legals
«És un gran deure engendrar una criatura, alimentar un nadó, educar-lo i guiar-lo fins a la joventut», reconeix Sant Agustí (Comentaris als Salms 51, 7). Pares, mares o tutors legals són «els primers i principals educadors dels seus fills».
Participen en el Centre activament, facilitant i assegurant l'educació integral dels mateixos.
Contribueixen a mantenir i actualitzar el tipus d'educació que han triat i que el col·legi els ofereix.
Les associacions de pares i mares d'alumnes dels nostres centres promouen, dins les seves competències, la participació dels progenitors i tutors legals, i orienten els seus esforços en la defensa del tipus d'escola que han triat.
Personal d'administració i serveis
L'estructura i el funcionament del Centre requereixen la col·laboració d'altres membres que no estan directament relacionats amb l'ensenyament.
El personal d'administració i serveis contribueix a la bona marxa de la comunitat educativa i aporta la seva col·laboració tant a l'Entitat com als altres membres del Centre. Participen en els òrgans col·legiats del Centre que assenyalen les lleis i són correlativament responsables en l'acció educativa global.
Altres col·laboradors
L'educació integral -o escola a temps ple-, requereix que el programa escolar es completi amb altres activitats extraacadèmiques de gran interès educatiu. En aquesta àrea és molt important la col·laboració dels pares i mares d'alumnes i els antics alumnes que cooperen activament en tasques pastorals, de voluntariat, iniciatives de caràcter esportiu, cultural, etc.